Vreemde vragen tijdens sollicitatiegesprek

Tijdens een sollicitatiegesprek heb je de kans om jezelf te verkopen. Recruiters of managers zullen je tijdens zo’n gesprek allerlei soorten vragen stellen om te achterhalen wat voor persoon je bent. Ze willen weten wat je passies zijn, waar je goed in bent, wat je wilt bereiken, etc. Dit proberen ze allemaal te achterhalen om op basis van die informatie te kunnen bepalen of jij bij de functie en het bedrijf past. Soms kun je vragen krijgen die je als vreemd ervaart. 

Hoe ga je om met vreemde vragen tijdens een sollicitatiegesprek?

 
Sell me this pen
Het meest bekende voorbeeld is gericht op mensen in de sales en komt uit de film The Wolf of Wallstreet – Sell me this pen. Je kunt denken waarom vraagt die recruiter mij om een pen te verkopen, ik kom solliciteren op een baan waar ik een heel ander product moet verkopen. Maar met het antwoord op deze vraag geef je de recruiter een heleboel relevante informatie. Niet alleen toon je of alles kunt verkopen dat los en vast zit, maar je laat ook zien welke stijl je hebt. Verkoop je op basis van de eigenschappen van het product, creëer je een noodzaak, of ga je meer op de emotie zitten? Kies een strategie die bij je past en verkoop die pen.
 
Waar is die sleutel voor?
Een ander voorbeeld is dat een recruiter je kan vragen om je sleutelbos te pakken en van iedere sleutel aan te geven waar deze voor is. Wat een irrelevante informatie zou je denken. Maar bij deze vraag gaat het niet om de inhoud maar om de vorm van je antwoord. Moet jij eerst je hele tas doorspitten voordat je bij je sleutels bent, of ben je zo georganiseerd dat je ze meteen hebt? Weet jij van alle sleutels aan jouw sleutelbos waar ze voor zijn en zijn ze nog allemaal in gebruik, of ben je zo iemand die nooit iets opruimt en dus nog allemaal oude sleutels aan zijn bos heeft hangen? Tip: zorg dat je met een goed georganiseerde tas gaat solliciteren. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan en maak je bij deze vraag in ieder geval een goede indruk.
 
Hoeveel tennisballen passen er in deze kamer?
Bij bedrijven als Google stellen ze ook vaak de vraag ‘hoeveel tennisballen passen er in deze kamer’? Vreemde vraag natuurlijk. Wat heb je aan die informatie? Ook bij deze vraag gaat het niet om je daadwerkelijke antwoord, maar wel om hoe je het aanpakt om tot een antwoord te komen. Laat je je van je stuk brengen of laat je zien dat je niet snel schrikt van een moeilijke vraag en dat het een uitdaging is om een antwoord te formuleren op zo’n vraag. Leg bij het geven van je antwoord ook uit hoe je tot dit antwoord bent gekomen. Hetzelfde geldt voor vragen als ‘hoeveel kost het om alle ramen in Utrecht te wassen’ of ‘hoe stop je een giraffe in een koelkast’ of de favoriete vraag van Microsoft ‘hoe zou je Mount Fuji verplaatsen?’. Deze vragen dienen puur om te achterhalen hoe jij omgaat met moeilijke vraagstukken en hoe creatief je bent in je oplossing. Laat je dus niet van de wijs brengen en zeg ook niet dat je het niet weet. Bedenk een oplossing en geef aan waarom dat jouw oplossing is. 
 
We hebben nog veel meer sollicitatietips voor je verzameld. Lees ze allemaal op onze pagina sollicitatietips.