Pesten

Wat heb je nodig?

  • Aantal spelers naar keuze
  • Alle kaarten van het Trend kaartspel, incl. de Jokers. Er kunnen meer pakjes kaarten tegelijk worden gebruikt.

Start van het spel
Alle spelers krijgen een gelijk aantal kaarten, bijvoorbeeld zeven. Alle overgebleven kaarten worden op een stapel gelegd in het midden van het speelveld. Dit is de trekstapel. De spelers spreken met elkaar af welke van onder genoemde pestkaarten gelden in het spel.

Spelregels
De spelers leggen om de beurt een kaart af op een centrale aflegstapel. De af te leggen kaart moet qua waarde of kleur gelijk zijn aan de bovenste kaart van de aflegstapel. Wanneer een speler niet kan spelen, moet hij een kaart van de trekstapel nemen. Als de getrokken kaart wel gespeeld kan worden, kan hij deze kaart niet afleggen tijdens dezelfde beurt. Elke keer als de speler nog maar één kaart heeft, moet hij kloppen, anders moet hij er vijf pakken. Dat is ook het geval bij een valse klop, als de speler nog twee of meer kaarten heeft.

Pestkaarten:

  • 2: de volgende speler pakt twee kaarten van de trekstapel.
  • 7: de speler die deze kaart speelt, mag nog een kaart opgooien van dezelfde kleur (zeven blijft kleven)
  • 8: degene na de speler die deze kaart speelt, moet een beurt overslaan (‘acht wacht’)
  • 10: degene na de speler die deze kaart speelt, moet zijn kaarten aan de andere spelers laten zien (‘Tien laat je kaarten zien’)
  • Aas: de volgorde waarin de spelers aan de beurt komen, keert om.
  • Heer (optie 1): In sommige regio’s geldt niet de Aas maar de Heer als ‘keerkaart’. (‘heer keer’)
  • Heer (optie 2): Soms geldt dat de speler na opgooien van de Heer nogmaals een kaart met dezelfde kleur of waarde op mag gooien. (‘Heer nog een keer’)
  • Boer: de speler die deze kaart speelt, mag een kleur of vorm kiezen. Een boer mag veelal op alle kaarten gegooid worden, los van de kleur of vorm daarvan (hoewel dit laatste niet in alle sets van regels geldt).
  • Joker: de volgende speler pakt vijf kaarten van de trekstapel of gooit ook een joker op. In het laatste geval moet de daaropvolgende speler tien kaarten pakken. Degene die de laatste Joker heeft gelegd, mag de kleur bepalen door zelf een kaart op te gooien. Een joker mag op alle kaarten gegooid worden.

De winnaar
De speler die het eerst al zijn kaarten kwijt is, wint.