Nieuws

Met meer energie op je werk

Met meer energie op je werk

Gapen achter de computer op het werk. ‘s Morgens al last van een dip. Een paar koppen koffie en nog steeds een beetje duf. Herkenbaar? Dat hebben meer mensen. Gelukkig kun je er wat aan doen.

Onderstaande tips helpen je om fitter te worden én te blijven tijdens het werk. 

  1. I like to move it
    Voldoende beweging verspreid over de dag is zeer belangrijk. De hele dag achter de computer blijven zitten, kan zorgen voor minder energie en andere klachten. Neem daarom een keer de trap in plaats van de lift. Of loop naar die collega in plaats van een mailtje te sturen. En, niet vergeten: doe af en toe wat stretchoefeningen.
     
  2. Keep it light
    Na een zware maaltijd heeft het lichaam energie nodig om de lunch te kunnen verteren. Daarom is het verstandig een lichte lunch te nuttigen. Neem bijvoorbeeld een salade of fruit. Kies voor gezonde boterhammen in plaats van vette snacks. 
     
  3. Sugar, sugar
    Een daling in bloedsuikerspiegel is vaak de oorzaak van een futloos gevoel. Dit is te voorkomen door een tussendoortje te nemen. Uiteraard is het belangrijk om dan te kiezen voor een gezond tussendoortje. Neem een handje noten of een vers stuk fruit.
     
  4. Drink, drink, drink
    Veel mensen beginnen de dag met een kop koffie. Koffie lijk ook de ideale oppepper te zijn. Het is echter belangrijk om het lichaam van voldoende vocht te voorzien. Hiervoor is water het meest geschikt. Water drinken voorkomt een daling van het energieniveau. Bovendien kan het ook nog eens voor een positief humeur zorgen, doordat het lichaam voldoende vocht binnen heeft. Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. (bron: Voedingscentrum). Vind je water saai? Kies dan voor water met een smaakje. Vul je karaf met water en stukjes fruit of stukjes komkommer.
     
  5. Go out
    Niet alleen beweging is bevorderlijk voor je energie, maar de frisse buitenlucht doet ook wonderen.  Ga daarom na de lunch even naar buiten en maak een lekkere wandeling. Bijvoorbeeld met collega’s. Door 10 minuten te wandelen, wordt het energieniveau met maar liefst 2 uur verhoogd. Dit komt doordat er extra zuurstof door de aderen, hersenen en spieren gepompt wordt.
     
  6. Breathe
    Door diep in en uit te ademen zorg je voor een hoger zuurstofniveau in het lichaam. Door dit verhoogde zuurstofniveau, krijg je meer energie. Bij ademhaling is het belangrijk via de buik te ademen en niet door de borst, zoals meestal gedacht wordt. Heb je moeite met de buikademhaling? Leg dan de hand op de buik. Als je inademt, moet de buik uitzetten. Bij het uitademen valt hij weer in.
     
  7. Change it up
    Veel mensen zitten vaak een paar uur hetzelfde te doen achter een beeldscherm. Het is dan belangrijk even wat anders te doen. Maak bijvoorbeeld een praatje met een collega. Of probeer iets te doen waarvoor even geen computerscherm nodig is. De hele dag naar een scherm staren is niet goed voor de ogen. Helemaal als de lucht bij de werkplek droog is, bijvoorbeeld in een gebouw met airco. Kortom afwisseling is belangrijk!