Nieuws

Hoe gebruik je Personal Branding voor jouw carrière (switch)?

Hoe gebruik je Personal Branding voor jouw carrière (switch)?

Je hebt er goed over nagedacht en je bent tot de conclusie gekomen dat het tijd is voor een nieuwe baan. Maar hoe pak je het aan? Je speurt het I internet af naar leuke vacatures en reageert op alle vacatures die jou aanspreken. Je vraagt aan vrienden en familieleden om tips en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. 

Dat kan ook anders; begin eens met jouw personal brand!

Think different 
Je beseft het je misschien nog niet, maar ook jij bent een merk. Probeer jezelf eens zo te zien. Je zult merken dat je kansen op een passende baan toenemen wanneer je als merk bij werkgevers binnen komt. 

Just do it 
Een eigen merk maken begint met de vragen: ‘wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik bereiken en hoe ga ik dat aanpakken?’ Ga voor de spiegel staan en schrijf de belangrijkste punten op:

  • wat motiveert mij?
  • waar weet ik veel van en waar gaat mijn hart sneller van kloppen?
  • neem ik mijn verantwoordelijkheid en waar blijkt dat uit?
  • ben ik een solo player of een teamplayer?
  • waar heb ik een hekel aan?
  • wat heb ik een werkgever extra te bieden?
  • wat maakt mij uniek?

Wees eerlijk in je antwoorden en beschrijf het op een positieve manier. Leg de nadruk op je competenties en je passies, maar niet overdrijven. Zet alles wat jou bijzonder maakt op papier en laat het nalezen door je familie/vrienden. Dit is jouw blauwdruk. Deze blauwdruk gebruik je zodra je een motivatiebrief of cv gaat schrijven of wanneer je je gaat voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Power to you 
Wanneer je echt hebt nagedacht over wie je zelf bent, is het tijd om jouw cv een update te geven. Een cv is misschien ouderwets, maar elke werkgever selecteert zijn of haar kandidaten toch op basis van een ingestuurd cv. Daarnaast kijken recruiters/managers slechts 6 seconden naar een cv, dus aandacht trekken is belangrijk. Let op het volgende:

  • zorg dat je cv vlot leest én in het oog springt
  • houd de lay-out eenvoudig door veel opsommingstekens te gebruiken
  • meer tips voor een goed cv vind je op onze cv wijzer

I’m lovin’ it 
Wanneer je tevreden bent met hoe je je merk presenteert, kijk er dan nog eens goed naar. Bedenk of een recruiter of werkgever er ook zo enthousiast van wordt. 

Er zijn altijd standaard punten waar een werkgever/recruiter op let:

  • jouw informatie moet eerlijk, controleerbaar en authentiek zijn;
  • we zien graag dat jouw persoonlijke sterke punten en kwaliteiten er direct uitspringen;
  • hoe energieker en positiever jij je uit, hoe groter de kans op een baan
  • let erop dat je jezelf nergens tegenspreekt;
  • zorg ervoor dat de informatie correct en up-to-date is. 

Connecting People 
Zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, zijn er ook meerdere wegen naar een leuke baan. Zo kan je zelf actief solliciteren op een leuke baan, maar  recruiters zijn ook dagelijks op zoek naar talent. Trend People zoekt o.a. op social media en de grotere job-/vacaturesites naar geschikte kandidaten. Vooral LinkedIn is bij ons een belangrijke bron. 
Gebruik je blauwdruk daarom ook om een goed profiel op te stellen op LinkedIn. Koppel je cv aan je LinkedIn-account en check nogmaals of de informatie op social media overeenkomt met jouw blauwdruk. 

Tot slot: besef dat niet alleen je vrienden en familie een kijkje nemen op Facebook, Twitter en Instagram. Je toekomstige collega’s kunnen dat ook doen. Wees daarom altijd jezelf op social media, maar wees voorzichtig met meningen of foto’s die afbreuk doen aan wat je als merk wilt uitstralen! 

Because you’re worth it!
Wil je extra hulp met het opzetten van jouw personal brand of je cv? Of wil je hulp bij het vinden van die ene baan die echt bij je past? Neem dan contact met ons op. Bij Trend People helpen we je graag verder bij het vinden van jouw droombaan.